Thursday 30 June 2011

Salasilah Sultan Abdullah Muhammad Shah II (sedutan)

Thank you Ku Mahariz for helping out with the cover





Not sure with name of wife no. 3.




















































3 comments:

  1. Assalamualaikum
    Admin mmg mengkaji sejarah salasilah raja perak ker? macam mana sy nak tanya ttg salasilah raja perak.. melalui email atau apa jer.. saya tak pasti sama ader keluarga sy kena mengena atau tidak...

    ReplyDelete
  2. Saya mengumpul dan menyusun salasilah raja-raja Perak, antaranya keluarga Raja Kulop Muhammad, Keluarga Sultan Abdullah Muhammad Shah II, Keluarga Sultan Yusof Sharifuddin Mudzaffar Shah dan Keluarga Sultan Idris I.

    Jika diizinkan Allah, saya berhasrat untuk membukukan membukukan Salasilah Keluarga Raja-raia Perak yang lain juga, namun ia memerlukan masa yang agak lama untuk menyiapkan buku-buku tersebut.

    Saudara Izzad boleh memberi sedikit butiran keluarga seperti nama penuh, nama ayahanda bonda dan jika ada nama2 nenek moyang. Mungkin ada nama-nama yang saya kenal yang boleh membantu saya menjejak keluarga saudara, insyaAllah...

    ReplyDelete
  3. 26/11/2011 (Sabtu):
    assalamualaikum...
    saya mohd ariffuddin bin shamsuddin bin maimunah bin tengku awang bin tengku abdullah bin tengku umar. saya menetap di kuala terengganu. berusia 30 tahun.

    eyang saya...tengku umar difahamkan adalah seorang sultan...tetapi tidak dapat dikaitkan dengan kesultanan mana secara teliti. saya cuma dimaklumkan secara detail...mengenai anak lelakinya iaitu tengku abdullah. tengku abdullah di dalam keluarga kami...dikenali dgn panggilan "Pok Loh Godel" kerana kisahnya yang masyhur...tidak lut dek peluru2 dari senapang tentera british. kisah tengku abdullah ini bermula dalam sekitar akhir tahun 1800m. ada riwayat menyebut..anakandanya...tengku awang (to'ki ayah saya)...ketika berada di Pattani...atas urusan kerja...telah dirafak sembah oleh rakyat jelata dengan gelaran tuanku. peristiwa ini disaksikan oleh sahabatnya yang turut sama menemaninya ke Pattani ketika itu. saya sendiri sempat bertemua waris kepada saksi tersebut dan membenarkan peristiwa ini. namun...persoalannya..berdasarkan maklumat daripada sebahagian waris keluarga yang lain..sebelum meninggal dunia..tengku abdullah..sempat berpesan kepada anak-anaknya termasuk to'ki ayah saya..tengku awang...jika kalian didatangi kaum kerabat diraja Perak..kalian jangan mengaku bangsa dan keturunan. bahkan..keris pusaka yang dibawanya ke kampung raja besut sekitar akhir tahun 1800m..turut dikembalikan ke istana pagar ruyung. saya kebingungan dan ingin mengetahui..sejauh mana hubungkait moyang saya...tengku abdullah bin tengku umar...dengan kaum kerabat diraja Perak.

    dianggarkan..tengku abdullah bin tengku umar..sampai di kampung raja besut..terengganu dalam sekitar akhir 1800m. di kampung raja besut ketika ini..mempunyai institusi rajanya yang tersendiri. punyai hubungan sejarah yang begitu intim dengan sultan terengganu yang kedua iaitu almarhum sultan mansur syah...melalui anakandanya..tengku kadir. tengku kadir lah pendiri dan juga moyang kepada raja besut yang memerintah sekitar akhir tahun 1800m tue..dimana raja besut nie...bertemu dgn tengku abdullah lalu melantik tokyang ayah saya..sebagai panglima perang. raja besut ketika ini...ialah tengku ngah kelantan. memang tercatit dalam sejarah institusi kerajaan besut..tengku abdullah bin tengku umar ini...adalah rakan seperguruan dengan tok janggut kelantan...haji abdul rahman limbong kuala berang..mat kilau...tok gajah dan dato' bahaman. mereka berguru dengan tokku paloh ketika itu...dalam misi jihad memerangi British.

    sebetulnya akak...
    saya tidak pasti...salasilah tengku abdullah bin tengku umar nie. dapatan saya setakat nie..bukan sekadar melibatkan institusi kesultanan Perak..bahkan kesultanan Pattani...kesultanan Pagar Ruyung...dan kesultanan Palembang melalui isteri tengku abdullah (isterinya memiliki cepu tembaga..cepu tembaga ketika itu..adalah simbol keluarga diraja palembang).

    sampai kepada saya...
    nampak gerak kemungkinan...ada juga kaitan dgn kesultanan Aceh. siapa sebenarnya tengku umar..ayahanda kepada tengku abdullah nie?? jika ini adalah nama samaran...saya dapat rasa..pencarian nie akan menjadi bertambah sulit.

    saya mencari akak..
    kerana saya bermimpikan seorang wanita dalam beberapa malam yang lepas. dalam mimpi itu juga..saya diberi isyarat tentang sultan idris mursyidul adzam syah. bila saya semak dalam salasilah sultan nie..ternyata perioude pemerintahan almarhum baginda tuanku..matching dgn perjalanan tengku abdullah bin tengku umar...dari mana (Allahu'alam..) ke kerajaan besut pada akhir tahun 1800m. dan gerak rasa menuntut... saya berhubung dgn wanita tersebut. dan nama akak ler yang bermain-main dalam hatifikir. sedang saya tidak pernah terfikir nak berhubung dgn akak...setahun dua nie...lebih2 lagi selepas kemunculan akak dalam akhbar...bersabit kajian salasilah moyang akak tue.

    harap dapat respon.
    saya boleh dihubungi 014-8045030.
    sekian terima kasih.

    ReplyDelete